W Poradni można wykonać badania diagnostyczne dzieci i młodzieży, wyłącznie na wniosek rodzica (opiekuna prawnego dziecka) lub pełnoletniego ucznia.
Badania służą głównie określeniu:
· poziomu i dynamiki rozwoju psychomotorycznego dziecka,
· rozwoju mowy dziecka,
· potencjału, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
· deficytów jego funkcji wzrokowych, słuchowych, w tym przetwarzania słuchowego, motorycznych, komunikacji językowej,
· poziomu gotowości szkolnej,
· przyczyn trudności w uczeniu się,
· kierunku rozwoju osobowości,
· problemów w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym,
· uzdolnień dziecka, jego predyspozycji i preferencji zawodowych,
· optymalnych form pomocy.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy Poradnia wydaje opinie w sprawach:
• wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka do podjęcia nauki w szkole,
• wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej,
• odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
• zwolnienia z nauki drugiego języka obcego,
• objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
• dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
• udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
• przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
• pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
• zezwolenia na zatrudnienie młodocianego, w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
• braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
• objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, w szkole lub placówce,
• specyficznych trudności w uczeniu się, której mowa w art. 16 ust. 10 pkt 2 lit. a UoSO
• i inne opinie o przebadanych